Jun 2, 2013

kisah kami

ramai yang bertanya,,
bagaimana kisah perkenalan kami...
bila difikir-fikir kembali, kelakar pun ada,,,bosan pun ada,,,
nak dijadikan cerita,,,
alkisahnya seperti ini...

aku mula tinggal di Padang Indonesia pada July 2006,,
untuk mendapat tempat disini aku menduduki exam kemasukan pada Mei 2006 kalau tak salah..
beberapa minit sebelum exam di Universiti Malaya,,
di ruang makan, saat aku sedang makan buah keseorangan  kerana tidak punya teman dan tidak berselera tiba-tiba ada seorang gadis menyapa ku sambil duduk berhadapan dengan ku,,
kami sekadar berbalas senyuman, bertanya tentang exam (tak ingat ada bertukar nama atau tidak) yang pasti aku tahu dia juga ambil exam untuk ke Unand jurusan Pre-medic....

sekitar 10minit setelah itu aku di telefon oleh ibu ku menyuruh ku berkumpul under agent kami...
maka dengan tergopoh aku meninggalkan dia keseorangan.....
sebulan kemudian,,
setelah mengetahui result exam, aku mula mengatur arah hidupku untuk tinggal di bumi Padang,,
sebelum ini aku tidak pernah tahu tentang Indonesia....tengok tv pun jarang....huhu...maka setelah fly ke Padang, ternyata gadis yang ku kenal di ruang makan UM itu lulus juga exam kemasukan ke Unand seperti aku....

3bulan setelah itu kami menjadi housemate,,,around awal Januari 2007,,,,
mengenali latar belakang sekolah housmateku dari Hira'  membuat ku nakal untuk meminta sesuatu,,,
suatu hari sedang housemate ku selesai solat maghrib,,,aku meminta sesuatu..

M: "qilah, try la tanya epul dia takde ke kawan2 laki nak rekemen kat kite?"
A: "emmm rasa macam takde,,jap eh kite tanya,,,jap jap rasanya ada,,kite rasa konfem epul akan sebut Zaid"
M: "alaaa awak mesej la epul dulu"
A: "maryam,epul tanya awak nak ciri2 yang macam mana?"
M: "nak yang dari latar belakang keluarga yang baik, parents berpendidikan, orangnya engi/doc, baik, jaga solat, fizikal tinggi dan rupa sekadar sedap mata memandang"
A: "ok jap eh kite gi tau epul"

5 minit kemudian...
A: maryam,,epul dah balas,,,jap ehh
M : dupdapdupdapdupdap
A : maryam awak baca la mesej epul ni sendiri

"perghhh perfect gile suruhh dia cari sendiri"

M : yela yela orang cari sendiri
A : jap kite mesej dia balik

10 minit kemudian

A: haaa kan kite cakap epul sebut nama zaid....
M: so apa patut kita buat sekarang?tak kan nak main terjah je rumah orang? >.<
A: awak add la dia kat friendster (ok ni memang zaman tok kaduk hihi)

dengan perasaan malu yang semakin menebal aku cuba juga untuk menekan "add friend" ...
ntah dapat balasan atau tidak yang penting usaha tangga kejayaan (ayat poyo)...
zaman tu susah nak ada internet,,,,housemate ni pulak anak orang kaya dah siap2 pasang internet so tumpang sekaki jela hihi,,,
so dalam 2hari kemudian friend request di approve dan dapat satu mesej dari si dia...
"salam perkenalan"..
semuanya bermula dari situ,,,
sebulan mengenali dirinya buat ku susah hati...

kenapa dia caring sangat?
kat semua perempuan yang dia kenal ke dia caring macam ni?
ntah-ntah maryam je yang perasan sorang2..
aaahhhhh galau jadinya.....diriku bermonolog sendirian....aku tau hati ku sudah mula terbuka....

aku mulai solat istikharoh....tapi tidak menemukan jawapan,,,,aku mengeluh kepada housemateku..
M: qilah asal kita tak mimpi apa2 pun??
A: awak ingat solat istikharoh tu semua petunjuk ikut mimpi ke?dia boleh macam2 cara la...
M : hurmmm ok.....

suatu malam setelah menunaikan solat maghrib aku merenung hp di atas katil dari jauh....genap seminggu kami tidak contact,,,baik mesej maupun internet...hati nakal ku tiba-tiba ingin menambah doa yang lain dari yang lain...ntah pernah dibuat dek manusia sebelum ni ntah idak...

"ya Allah,,jika benar Zaid adalah untuk ku,,buatlah dia mesej ku setelah ku meng aminkan doa ini"

aamiiii -tettt tettttt bunyi mesej masuk- nnnn

...dupdapdupdap ya Allah siapa yang mesej ni???
sedang menenangkan hati dengan berharap ibu yang mesej,,,,takpe ibu kot yang mesej tak mungkin la dia yang mesej....

sekali buka flip hp...

1message received - open -
"maryam tengah buat apa tu?"
Zaid

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------
 p/s :
doa yang selalu menjadi rutin dalam doa harianku selesai solat sewaktu form2 sampai sebelum nikah...

"ya Allah, kurniakanlah aku seorang suami yang pengasih, penyayang, taat kepada orang tuanya, setia, jujur, berani, tegas, tidak suka marah, tidak suka merajuk, suka memujuk, tinggi ilmu pengetahuan dunia dan akhirat dan kurniakanlah kami anak2 yang soleh dan solehah"

mungkin apa yang aku dapat tidak akan seperfect permintaan ku tapi aku merasakan dia punya lebih 80% dari ciri2 di atas buat melengkapi diriku.....

terima kasih suamiku kerana sudi menerima diriku....


1 comment:

Anonymous said...

mohon sambung lagi cerita nya ya. sampai kawen la baru best