Jan 20, 2011

~DeRma DaRaH~

alhamdulillah hari ni selamat menderma darah sebanyak 350cc dalam 11minit,,


syurga darah


sekitar 3minit setelah transfusi darah berjalan,,ada adik junior nak ambil darah n berbaring di katil sebelah...rasa nak berlumba tengok siapa lebih cepat siap transfusi darah....yang peliknya selepas nurse tu cabut kan jarum dari lengan saya,terus dia cabut jarum dari lengan adik tu juga...rasa cam tak puas hati kenapa adik tu cepat sangat,,kepoh jap bawah tenda tu hehehe,,,nurse cuma tersenyum tengok gelagat kitorang....tapi malangnya,,,selepas adik tu berdiri,dia terus terduduk balik,,muka pucat,kesedaran agak menurun,,,,nasib baik tak pengsan...dan tiba2 saya bersyukur sebab darah mengalir tak secepat adik tu...maybe coz adik tu stress kesakitan kot + takde kawan2 datang bagi semangat...so aliran darah jadi lebih laju bermakna darah yang keluar pun laju=badan tak sempat kompensasi sedikit demi sedikit untuk mendapatkan oksigen...terima kasih kepada housemate,zubaidah begum dan abang mohan yang berada di sisi di saat saya tak sangka memerlukan mereka pada waktu tu ^^

"biar lambat, asalkan terjamin kuat"



beg darah "pertama" dan insyaAllah bakal menyusul lagi =)

hepi dapat derma darah sebab x ramai golongan darah AB dapat membantu mereka yang memerlukan darah AB =)

terima kasih juga untuk kak rina yang bagi semangat mengatakan darah AB sangat diperlukan di hospital ~^^~ kalo saya darah jenis O kemungkinan besar x derma dah sebab ramai penderma di kalangan darah O =)

6 comments:

MeMySeLfAniS said...

org xamik gambo...
pengsan punya psl~
:P

zubi said...

awwww....terharu nye name qu termasuk dlm list diberi penghargaan... hehehe..~ neways...tahniah maryam sbb berjaya mengumpul kekuatan utk menderma darah..~ semoga setiap titisan darah yang diderma menolong maryam di akhirat kelak...ameen...~ :)
p/s..: bile agaknye diri ni plk blh derma....huhu..~

MaRyAm DzuLkifLi said...

anis : xpe,,,jd kn gamba akak sbg gambo anis pastu adobephoto muke anis kat c2~kikiki XD

zu : ameen ^^ tanpa anda siapalah diriku~ahahhahaa~awak mkn byk2 lemak pastu derma la XD

Hidup Sihat said...

saya darah O!

MaRyAm DzuLkifLi said...

hidup : jd awak bakal dapat anak darah A/B,,kalau dpt anak berdarah AB/O dah pasti bukan anak awk ;)

POSH76 said...

bagus derma darah dapat pahala